Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: А. Наконечна Author-Workplace-Name: Донецки национален университет „Василий Стус” – Украйна Author-Name: А. Лактионова Author-Workplace-Name: Донецки национален университет „Василий Стус” – Украйна Title: АДАПТАЦИЯ НА ФИНАНСОВАТА АРХИТЕКТУРА НА ПРЕДПРИЯТИЯТА: КОЛИЧЕСТВЕНИ ДОМИНАНТИ В ЦИКЛИЧНОТО ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ Abstract: В статията се разглеждат свойствата на адаптацията на архитектурата на бизнеса и финансовата архитектура в цикличното развитие на икономиката. Изтъква се значението на способността за регулиране както на отделните компоненти, така и на архитектурата като цяло в съответствие с етапите на икономическия цикъл по отношение намаляването на бизнес и финансовите ограничения и намаляването на капиталовите разходи. Разглежда се адаптирането на финансовата архитектура на големите металургични предприятия за периода на бизнес цикъла в Украйна. Преценяват се скоростта на динамичното адаптиране на архитектурата въз основа на ключови промишлени предприятия в Украйна, както и акселерацията на моделите на адаптивни промени. Classification-JEL: G3 Keywords: финансова архитектура, адаптация, капиталова структура, скорост на приспособяване Journal: Народностопански архив Pages: 3-20 Issue: 3 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3379 Handle: RePEC:dat:earchi:y:2017:i:3:p:3-20 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Теофана Димитрова Author-Workplace-Name: Пловдивски университет „П. Хилендарски” Title: ОЦЕНКА НА СТРАТЕГИЧЕСКАТА ПОЗИЦИЯ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА ПОСРЕДСТВОМ SPACE АНАЛИЗ Abstract: Адекватното определяне на мястото на организацията във външната среда спрямо другите в отрасъла служи като основа на стратегически решения, обединява всички ресурси и дейности, детерминира постигането на успех и изграждането на устойчив бизнес. Статията представя един слабо познат (в теорията и практиката на маркетинговия мениджмънт) инструмент за анализ на стратегическата позиция и оценка на действието – SPACE анализът. В нея се демонстрират и част от достойнствата на метода. В същото време се систематизират някои от найчесто използваните SPACE фактори за оценка на стратегическата позиция въз основа на проучена руско- и англоезична специализирана литература. Приложението на метода се апробира на примера на индустриално предприятие от сектор „Производство на вина от прясно грозде”. Classification-JEL: M31; L22 Keywords: маркетингов мениджмънт, SPACE анализ, ви- нарска индустрия Journal: Народностопански архив Pages: 21-35 Issue: 3 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3380 Handle: RePEC:dat:earchi:y:2017:i:3:p:21-35 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Велин Станев Author-Workplace-Name: Пловдивски университет „П. Хилендарски”, Title: ИСТОРИЧЕСКОТО ПЕРИОДИЗИРАНЕ НА РЕКЛАМАТА – ПРОБЛЕМИ И ИНТЕНЦИИ Abstract: Този текст се фокусира върху някои противоречия в историческата периодизация на рекламните артефакти и практики при проследяването на рекламния развой в литературните източници с учебна насоченост, както и върху проблемната семантика на някои от използваните термини. Classification-JEL: M37; M31 Keywords: реклама, маркетинг, хиперпотребление, рекламна периодизация Journal: Народностопански архив Pages: 33-45 Issue: 3 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3381 Handle: RePEC:dat:earchi:y:2017:i:3:p:33-45 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Деница Загорчева Author-Workplace-Name: Шуменски университет „Епископ Константин Преславски” Author-Name: Йорданка Велчева Author-Workplace-Name: Русенски университет „Ангел Кънчев”, Title: БЮДЖЕТНАТА ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ КАТО ФАКТОР ЗА ЕДНОВРЕМЕННО РАЗВИТИЕ НА ОБЩИНИТЕ И ИНДУСТРИАЛНИЯ БИЗНЕС Abstract: В статията се представят резултатите от изследване ролята на бюджетната децентрализация за развитие на общините и на индустриалния бизнес. Целта е да се посочат взаимната връзка и зависимост между собствените приходи на общините, които характеризират тяхната финансова политика и инвестиционната им политика, от една страна, и степента на развитие на индустрията на територията им. Развитието на индустриалния бизнес се влияе, макар и опосредствано, от инвестиционната политика на общините и от своя страна допринася за увеличение на собствените им приходи. Classification-JEL: H72; H61; H54 Keywords: бюджетна децентрализация, финансова децент- рализация, фискална децентрализация, бюджетен процес, инвестиционна политика Journal: Народностопански архив Pages: 50-63 Issue: 3 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3382 Handle: RePEC:dat:earchi:y:2017:i:3:p:50-63 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Десислава Петровска Author-Workplace-Name: СИБАНК ЕАД Title: СТРАТЕГИЧЕСКО УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА Abstract: Стратегическото управление на търговските фирми в условията на криза поставя сериозен акцент върху управлението и контрола на риска. В света не съществува бизнес дейност, която не е съпроводена с различни видове риск. В една силно конкурентна и турбулентна среда ясното свързване на стратегията на търговската фирма и управлението на риска дава възможност да се идентифицира и управлява рискът от заобикалящата среда и настъпващите движения в нея. Стратегическото управление на риска създава защитна стойност, което гарантира устойчива вътрешна среда. Това е непрекъснат процес, който се вгражда в стратегията. Classification-JEL: G21; G30 Keywords: стратегическо управление на риска, нива на риск, финансиране Journal: Народностопански архив Pages: 60-76 Issue: 3 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3383 Handle: RePEC:dat:earchi:y:2017:i:3:p:60-76