Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Галина Чиприянова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Михаил Чиприянов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Business Intelligence компетенции и инструменти за работа с Enterprise Resource Planning (Erp) системи Abstract: Изследването е фокусирано върху актуалните аспекти на внедряването на модерни дигитални инструменти за разрешаване на планови задачи и изпълнение на цели. Анализът е върху възможностите на интегрираните системи за планиране на ресурсите (ERP), както и върху необходимите компетенции за работа с тях. Изключително внимание се отделя на т.нар. Business Intelligence (BI) компетенции. В заключителната част на статията се оценяват и възможностите на конкретни BI инструменти за решаване на различни управленски задачи и успешно реализиране на стратегическите цели. Classification-JEL: М21; М41 Keywords: дигитализация, планов софтуер, система за планиране на ресурсите, компетенции, дигитални инструменти Journal: Бизнес управление Pages: 5-22 Issue: 2 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4659 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2022:i:2:p:5-22 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Галина Георгиева Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Финансови и икономически аспекти на развитието на сектор „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети” в България Abstract: Настоящата работа анализира развитието на ключовите финансови измерители в сектор „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети” в България. Изследването се позовава на данни за периода 2009–2019 г., извлечени от официалния източник – НСИ. Анализът на един от ключовите икономически сектори в България: „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети” и по-конкретно измерителите, проследявани от финансово-икономическа гледна точка, води до заключението, че той е силно зависим от всичко случващо се в страната в икономически и социален аспект. В структурен аспект изследването включва две точки, обхващащи характеристиките и тенденциите в сектор „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети“ в България за периода 2009–2019 г. Като резултати от изследването е извеждането на положителните и отрицателните фактори, оказващи своето влияние върху сектора. Classification-JEL: G30; L11; L25; M51 Keywords: производство и търговия с автомобилни части, ремонт на автомобили, центрове на автомобилната индустрия в България, производители на автомобилни части в България Journal: Бизнес управление Pages: 23-35 Issue: 2 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4667 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2022:i:2:p:23-35 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Изабела Йонкова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Критичен преглед на основни модели на етична инфраструктура Abstract: Настоящата разработка има за цел да разгледа и анализира основните теоретични постановки с висока степен на влияние върху етичното функциониране на организациите от публичния сектор. В нея са представени и основните етични понятия, дефиниран е и приложим към сектора понятиен апарат. Чрез методите на сравнителния анализ са анализирани и критично представени включените елементи в съществуващите модели на етичната инфраструктура. Повдигнати са дискусионни въпроси във връзка с изграждането на етична инф-раструктура в организациите от публичния сектор. Classification-JEL: H83 Keywords: етичност, етична инфраструктура, модели, публичен сектор Journal: Бизнес управление Pages: 36-51 Issue: 2 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4673 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2022:i:2:p:36-51 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Росен Кирилов Author-Workplace-Name: УНСС Author-Name: Мария Казакова Author-Workplace-Name: УНСС Title: Човешкият капитал като фактор на успешната дигитализация на местните административни услуги Abstract: Настоящата статия е посветена на човешкия капитал като ключов фактор на успеха на процесите по дигитализация на дейността на органите на местната власт. Натрупаният опит от периода на членството на България в ЕС и значителните ресурси, вложени в модернизация на органите на централнатаи местните власти, извежда на преден план ролята на човешкия фактор за ефективното внедряване и експлоатация на инструментариума на електронното правителство. Това налага разкриване на ролята на човешкия капитал за успешната дигитализация на работните процеси в местната администрация. Привеждат се аргументи в полза на тезата, че колкото по-високо е неговото равнище, толкова по-ефективно и професионално могат да бъдат осъществени нужните организационни промени за успешно внедряване на нужните технологии и развитието на електронното правителство. Classification-JEL: H70; J24; R50 Keywords: човешки капитал, дигитализация, местна власт, административна реформа Journal: Бизнес управление Pages: 52-64 Issue: 2 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4676 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2022:i:2:p:52-64 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Алексей Заложнев Author-Workplace-Name: Институт по проблемите на управлението към РАН, Русия Author-Name: Дмитриий В. Чистов Author-Workplace-Name: Финансов университет при правителството на Руската федерация Title: Модели за взимане на решения относно обема и цената при покупките в търговията на едро Abstract: В статията се предлага математически модел за подпомагане на вземането на решения относно обема на покупките и нивото на цените на дребно, които фирмата за търговия на едро (дилърът) определя в зависимост от продажните цени на производителя и търсенето на крайните купувачи за различни обеми покупки на едро. Предполага се, че производителят и търговецът на едро влияят върху цената посредством ценовата политика. В резултат на това се поставя и решава проблемът за определяне на оптималния обем на покупките и продажбите на едро в зависимост от търсенето и предлагането, както и промените в нивото на покупните и продажните цени. Тук се разглеждат два варианта за поставяне на проблема: когато крайният купувач е информиран или неинформиран относно цените на производителя. Classification-JEL: F14; F17 Keywords: търговия на едро, математическо моделиране, оптимизация, ценообразуване, продавач, дилър, купувач Journal: Бизнес управление Pages: 65-76 Issue: 2 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4679 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2022:i:2:p:65-76