Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Борислав Борисов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Ковид ефектът върху глобалната икономика Abstract: Ефектът на глобалната криза, причинена от пандемията от COVID-19 е всеобхватен и засяга всички държави и икономически сектори. Въпреки това могат да се откроят някои бизнеси, които са се оказали по-устойчиви на нейното неблагоприятно влияние, за разлика от други, за които отрицателният ефект е бил пагубен. Различия има и по отношение на големината на компаниите, като малките се оказаха по-гъвкави и затова претърпяха по-малки загуби. В статията се прави анализ на основните финансови показатели на глобалните индустрии и тяхната динамика по време на кризата, като по-специално внимание се обръща на две от тях – авиотранспортът и корабният транспорт. Прави се основният извод, че корабният транспорт и по-специално превозът на контейнери се е оказал по-устойчив, докато авиотранспортът е понесъл огромни загуби. Обяснението е, че когато хората спрат да пътуват до пазарите и стоките, стоките пътуват до хората. Classification-JEL: Е32 Keywords: глобална криза, COVID-19, авиотранспорт, корабен транспорт Journal: Бизнес управление Pages: 5-26 Issue: 4 Year 2021 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4577 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2021:i:4:p:5-26 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Тран Ан Туан Author-Workplace-Name: Бизнес училище в Будапеща – Университет за приложни науки Author-Name: Ву Фам Куин Хуонг Author-Workplace-Name: Бизнес училище в Будапеща – Университет за приложни науки Author-Name: Нгуен Тхи Фи Йен Author-Workplace-Name: Бизнес училище в Будапеща – Университет за приложни науки Title: Предизвикателства и възможности за развитие на инфраструктурата след „Надграждане след ОПР” – преминаване към устойчиво развитие: изследване за Виетнам Abstract: Изследването на официалната помощ за развитие (ОПР) ще бъде фокусирано върху връзката му с „Цел 17 – Партньорства за постигане на целите“, считано за основен проблем от изследователите, особено в случая на Виетнам като развиваща се икономика. ОПР се използва главно за инвестиране в икономическа инфраструктура, тъй като при Виетнам се наблюдава спад в получаването на финансова помощ поради неговия значителен икономически растеж. ОПР спомага, Виетнам да се превърне от една от най-бедните страни в света, в държава с по-ниско от средното равнище на доходите, а това скоро ще доведе до „Надграждане след ОПР“. Процесът обаче току-що е започнал. Страната все още е в процес на индустриализация и модернизация и нейното социално-икономическо положение не е стабилно. Разбира се, ОПР е не само финансов ресурс, но също така помага на държавата да постигне целите на ООН за устойчиво развитие (ЦУР). „Надграждане след ОПР“ означава, че икономиката на Виетнам е изправена пред определени предизвикателства като: увеличаване натиска на външните дългове; повишаване на въздействието върху социалното развитие или дисбаланс между капиталовите инвестиции за възстановяване и инвестициите в обществени услуги. Въпреки това, „Надграждане след ОПР“ даде определени възможности за увеличаване на независимостта на Виетнам при мобилизирането на средства, предотвратяване премахването на тарифната бариера, намаляване на загубите и разхищението на средства. Това изследване дава препоръки за подобряване на икономическата ситуация във Виетнам и може да помогне за преодоляване на трудностите в периода „Надграждане след ОПР“. Classification-JEL: F35 Keywords: надграждане след ОПР, ОИСР, преки чуждестранни инвестиции, инфраструктура, тарифни бариери Journal: Бизнес управление Pages: 27-44 Issue: 4 Year 2021 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4578 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2021:i:4:p:27-44 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Симеонка Петрова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Предизвикателства пред асортиментното предлагане на ритейлърите в ерата на омниканалността Abstract: Настоящата статия представя резултати от изследване, целящо да се направи теоретико-емпирична интерпретация на асортиментното предлагане на ритейлърите в омниканална среда. Върху тази база се извеждат най-открояващите се предизвикателства и въпроси, като се прилага комбинация от преглед на специализираната икономическа теория и се привеждат примери от реалната ритейл практика. Поставят се конкретни теоретико-концептуални и практически задачи на проучването. За анализа на набраните теоретични и емпирични данни се прилагат научните методи на факторния анализ и синтез, сравнението, обобщението, онагледяването. Изследователските резултати се систематизират във формулирани изводи и се свързват с оценяване влиянието на омниканалността върху асортиментното предлагане на ритейлърите. Classification-JEL: F14; F15; M21; P45 Keywords: ритейлъри, омниканално предлагане на асортимент, омниканалност Journal: Бизнес управление Pages: 45-63 Issue: 4 Year 2021 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4579 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2021:i:4:p:45-63 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Донка Желязкова Author-Workplace-Name: ИУ - Варна Author-Name: Сергей Пиддубривный Author-Workplace-Name: ИУ - Варна Title: Възможни сценарии за развитие на търговските отношения между Европейския съюз и Русия Abstract: Разработката представя общи сценарии за бъдещото развитие на търговските отношения между ЕС и Русия, които условно са обозначени като „стагнационен“, „оптимистичен“ и „песимистичен“. Като ключов индикатор за разграничаването на тези сценарии се използва динамиката на санкционния режим. Първият сценарий, наречен „стагнационен“, свързваме с очакванията за сериозно забавяне на икономическия растеж на ЕС и Русия. Вторият, определен като „оптимистичен“, се базира на очакванията за поетапно възстановяване и развитие на търговските отношения между двете страни в дългосрочен времеви диапазон. Третият сценарий е определен като „песимистичен“ предвид консолидираното затягане на антируските санкции в рамките на трансатлантическия алианс и разширяването на контрамерките на Русия. Classification-JEL: F14; N74; O24; P45 Keywords: търговски отношения, Европейски съюз, Русия Journal: Бизнес управление Pages: 64-87 Issue: 4 Year 2021 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4580 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2021:i:4:p:64-87 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Любомир Любенов Author-Workplace-Name: Русенски университет “Ангел Кънчев” Title: Стратегическиte маркетинг взаимоотношения в сектор пчеларство в област Русе Abstract: Установен е маркетингов проблем пред стопанствата (затруднена реализация и ниска конкурентоспособност), който изисква стратегически маркетинг на взаимоотношенията на секторно (пчеларство и др.) и регионално ниво – област Русе и др. Целта е изследване ролята и значението на вертикалните взаимоотношения за развитие на сектор пчеларство в област Русе. Анализирани са мотивите за формиране на взаимоотношения в сектор пчеларство, област Русе и възможностите за тяхното вертикално развитие чрез B2C (бизнес–клиент) и B2B (бизнес–бизнес) отношения. Стратегическите взаимоотношения на секторно (пчеларство) и регионално ниво (област Русе) откриват достъп до пазари, ресурси, ноу-хау и др., създавайки предпоставки за повишаване на националната и международната конкурентоспособност и рентабилност на сектора и региона, както и преодоляване на регионални и секторни проблеми. Пчеларските стопанства от област Русе могат да бъдат равностойни партньори, вкл. и лидери във вертикалните маркетинг системи (VMS) на пчелни и други продукти предимно чрез секторни и регионални отношения, което ще им осигури по-силни позиции спрямо останалите членове на дистрибуционните канали – доставчици, посредници, търговци и др. Те трябва да преминат към вертикални взаимоотношения за по-изгодна реализа-ция на своите продукти, като се насочат към директна реализация на крайните потребители и участие във VMS. Classification-JEL: M31; Q13 Keywords: взаимоотношения B2B (бизнес–бизнес), взаимоотношения B2C (бизнес–клиент), VMS (вертикални маркетинг системи) Journal: Бизнес управление Pages: 88-107 Issue: 4 Year 2021 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4581 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2021:i:4:p:88-107