Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Галя Тасева Author-Workplace-Name: Институт за икономически изследвания на БАН Title: Детерминанти на краткосрочните задължения на МСП във финансов дистрес Abstract: В статията се изследват детерминантите на краткосрочната задлъжнялост на МСП във финансов дистрес в България. Изследването се базира на данни от финансовите отчети на 100 нефинансови предприятия с различна основна дейност за периода 2014 – 2016 г., предоставени от Националния статистически институт. Във финансов дистрес се приема, че са фирмите, които не могат да покриват краткосрочните си задължения с паричния поток от основната си дейност. Чрез метода множествен регресионен анализ е конст-руиран модел, който показва позитивно влияние на нивата на нетните приходи от продажби, материалните запаси, вземанията от клиенти и доставчици и па-ричните средства и негативно влияние на съотношението на текущите активи към сумата на активите върху краткосрочната задлъжнялост на МСП във финансов дистрес. Classification-JEL: G30; G32; G33 Keywords: риск от фалит, финансов дистрес, краткосрочна задлъжнялост Journal: Бизнес управление Pages: 5-26 Issue: 1 Year 2020 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4229 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2020:i:1:p:5-26 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Дариус Новак Author-Workplace-Name: Познански университет по икономика и бизнес Author-Name: Славомир Джоржински Author-Workplace-Name: счетоводна кантора Konto Title: Качествен подход към търговския кредит в бизнес организациите Abstract: Целта на настоящата разработка е да представи в познавателен аспект мненията, преценките и представите на предприемачите относно финансирането на техните организации чрез търговски кредит. Естеството на разглежданата проблематика предопределя като най-подходяща основа за провеждане на нашето изследване качествения подход чрез преки интервюта с предприемачите. В процеса на осъществяване на бизнес сделки предприемачите се явяват както кредитополучатели, така и кредитори. Интервютата са проведени през 2015 г. сред извадка от 147 производствени компании, чийто предмет на дейност е от различно естество и в различни сфери на бизнеса. Проучването представя както предимствата, така и недостатъците, с които е свързано използването на търгов-ски кредит. Някои от по-значимите преимущества на финансирането с търговски кредит са възможността да бъдат закупени стоки и услуги при липса на финансови средства в настоящия момент, по-добрата финансова ликвидност и производи-телност на труда, нарастването на генерираните приходи, печеленето на конкурентни позиции и лесният достъп до търговски кредит. Като отрицателни аспекти участниците в проучването посочват затруднените разплащания, високия риск за дейността на организациите и повишаване на техните оперативни разходи. Значимост на проучването – направен е опит да бъдат показани и оценени през призмата на емпиричното проучване положителните и отрицателните аспекти на търговския кредит. Това ще бъде от практическа полза за други фирми, които използват или развиват политика на търговски кредит. Classification-JEL: E50 Keywords: търговски кредит, финансова ликвидност, финансиране на дейността, положителни и отрицателни аспекти на търговския кредит Journal: Бизнес управление Pages: 27-47 Issue: 1 Year 2020 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4230 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2020:i:1:p:27-47 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Любомир Любенов Author-Workplace-Name: Русенски университет “Ангел Кънчев” Title: Потребителски онлайн канали за биологични пчелни продукти Abstract: Изследването е насочено към потребителските онлайн канали за биологични пчелни продукти. Те осигуряват къси вериги и достъп до локални и глобални пазари и нови пазарни сегменти, които не съществуват на офлайн пазарите. Формирането на собствен или посреднически онлайн канал за биологични пчелни продукти е свързано с изграждането на собствени или ползването на чужди уебплатформи за търговия и социални мрежи. Собствените потребителски онлайн канали за биологични пчелни продукти изискват значителни инвестиции, поради което се изграждат предимно от големи и високо интегрирани в хоризонтален и вертикален план земеделски и неземеделски стопанства, с осигурен дос-тъп до капитали и пазари. Високата степен на интегриране на различни системи, технологии и иновации като CRM и ERP в онлайн платформите позволява да се събират, систематизират и анализират огромни масиви от данни – т.нар. Big Data, благодарение на които се анализира онлайн поведението на клиентите и се осъществява прецизен и таргетиран онлайн маркетинг. Classification-JEL: M31; Q13 Keywords: платформи за търговия, социални мрежи, CRM и ERP системи Journal: Бизнес управление Pages: 48-74 Issue: 1 Year 2020 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4231 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2020:i:1:p:48-74 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Михайло Орехов Author-Workplace-Name: Киевски национален икономически университет „Вадим Хетман“ Title: Същност на процеса на дигитализация като нов етап в глобалната информатизация Abstract: Статията разглежда същността на понятието „дигитализация“ и посочва в какво се състои този процес. В резултат на направено проучване е определено и въздействието, което явлението оказва върху живота на хората и процеса на глобализация. Отделено е специално внимание на дигиталната трансформация, нейното приложение в сферата на бизнеса, както и на начина, по който тя се отразява върху различни организации, например правителства, държавни агенции и други институции, които участват в решаването на въпроси от социална и глобална значимост като замърсяването на околната среда и застаряването на населението, използвайки възможностите на вече съществуващи и нововъзникващи технологии. Classification-JEL: F60; O31 Keywords: дигитализация, дигитална трансформация, дигитални иновации, ИКТ, дигитална трансформация на бизнеса Journal: Бизнес управление Pages: 75-95 Issue: 1 Year 2020 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4232 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2020:i:1:p:75-95 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Михайло Дюбел Author-Workplace-Name: Донецки национален университет „Васил Стус“ Title: Трансформация на дистрибуцията в резултат от процеса на дигитализация Abstract: В статията е направен анализ на понятието дистрибуция. Посочени са основните субекти в дистрибуторската система – производител, търговец на едро, търговец на дребно и потребител – и са описани техните характеристики. Разгледани са предимствата на дигиталната пред традиционната дистрибуция, както и особеностите на дигиталното разпространение на съдържание при книгите, музикалните произведения, софтуерните продукти и компютърните игри. Проследени са появата и еволюцията на дигиталната дистрибуция и са очертани перспективите за нейното по-нататъшно развитие. Classification-JEL: O31; F29 Keywords: дигитална дистрибуция, пълен пакет, лицензиране при закупуване на техниката, комплект за оригинален лиценз, HTTP, свободно разпространяван софтуер, Journal: Бизнес управление Pages: 96-112 Issue: 1 Year 2020 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4233 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2020:i:1:p:96-112