Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Снежана Христова Author-Workplace-Name: Училище по икономика и управление на бизнеса – Скопие Author-Name: Димитър Ковачевски Author-Workplace-Name: Училище по икономика и управление на бизнеса – Скопие Author-Name: Ивона Милева Author-Workplace-Name: Училище по икономика и управление на бизнеса – Скопие Title: Самостоятелно и екипно вземане на решения в МСП в Македония Abstract: По същество мениджмънтът е съвкупност от процеси, свързани с вземането на различни решения, с други думи избор на най-добрата алтернатива измежду няколко възможни варианта за действие. Мениджърите на всяка организация носят отговорност за материализирането на нейната визия, мисия и най-вече на нейните оперативни и финансови цели. Всички функции, например планиране, организация, координация и осъществяване на контрол, зависят от качеството на взетите решения. Независимо от това колко голяма е една компания, решения се вземат на всички нива в нейната йерархия. Структурираното вземане на решения е еднакво важно както за голе-мите корпорации, така и за малките и средните предприятия. Иновативният капацитет, който позволява на организациите да реализират конкурентни предимства като диференциация, да се възползват от съществуващите пазарни възможности и от своя потенциал, зависи от вземането на навременни и правилни решения. Настоящата статия разглежда различните методи за вземане на самостоятелни и екипни решения и тяхното приложение в малките и средните предприятия в Северна Македония. В обобщение на проведено проучване сред избрани малки и средни предприятия в страната е направен анализ на различните методи за вземане на решения, както и на ролята на методите за вземане на самостоятелни и екипни решения от гледна точка на мениджърите (предприемачите) и слу-жителите, включително и по отношение на техните роли и участие в процеса. Classification-JEL: M00; M10 Keywords: МСП, вземане на решения, мениджмънт Journal: Бизнес управление Pages: 5-25 Issue: 4 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4313 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:4:p:5-25 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Ваня Григорова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Съвременни измерения на управлението на продажбите Abstract: Настоящата разработка прави обзор на измененията на факторите в макро- и микрообкръжаващата маркетингова среда, които предизвикват придават нов облик на съвременните продажби през последните две десетилетия. Във връзка с това са изведени актуални ключови постановки и подходи за осъществяване на модерно управление на продажбения процес. С цел да обогати теоретичните постановки на мениджмънта на продажбите, авторът предлага концептуален целево-ориентиран модел. В него са представени връзки на три нива между показатели, групирани в три модула, подредени по функционалната логика „продажби” – „маркетинг” – „бизнес организация” и обвързани в система. Моделът се характеризира с гъвкавост и универ-сална приложимост в бизнес организации от различни сектори. Classification-JEL: М31 Keywords: продажби, управление на продажбите, модел за продажбен мениджмънт, показатели за управление на продажбите Journal: Бизнес управление Pages: 26-42 Issue: 4 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4314 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:4:p:26-42 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Татяна Орехова Author-Workplace-Name: Донецки национален университет „Васил Стус“, Украйна. Author-Name: Ярослав Тертичний Author-Workplace-Name: Донецки национален университет „Васил Стус“, Украйна Title: Съвременни тенденции в развитието на електронната търговия на световните пазари Abstract: Статията разглежда развитието на електронната търговия в съвременната световна икономика. Анализирани са различните тълкувания на термина „електронна търговия“, които предлагат учени в страната и чужбина. Изследването разглежда три равнища, на които се осъществява електронна търговия, и пет основни нейни характеристики – реклама, продуктова демонстрация, транзакции, следпродажбен сервиз и дългосрочни отношения с клиентите. Статията очертава най-значимите ефекти, които има електронната търговия върху икономиката, а именно – нарастваща конкуренция, глобализация на бизнеса, персонализация на взаимодействието, намаляване броя на дистрибуторските канали, съкращаване на разходите. Направен е анализ на обема на реализираните чрез електронна търговия продажби от типа B2C (т.е. от фирми към крайни потребители, от англ. „business to consumer“) в различни региони на света в периода от 2012 до 2017 г., според който този тип търговия чувствително е нараснал в азиатско-тихо-океанския регион. Classification-JEL: F19; L81 Keywords: електронна търговия, електронен бизнес, информационни и комуникационни технологии, Интернет търговия, криптовалута Journal: Бизнес управление Pages: 43-57 Issue: 4 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4315 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:4:p:43-57 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Ангел Ангелов Author-Workplace-Name: УНСС Title: Проект „студентски практики“ – финансов механизъм за изграждане на устойчива връзка между висшето образование и пазара на труда Abstract: Настоящата статия цели да представи политиката на българската държава в сектор „Образование“ в търсене на възможности за изграждане и поддържане на устойчива и ефективна връзка между пазара на труда и висшето образование. Изследването насочва внимание върху ефектите от разработения и апробиран през последните години проект, свързан с провеждане на студентски практически обучения. Резултатите показват, че наличието на подобни финансови механизми способства до голяма степен за изграждането и укрепването на връзката „висше образование – пазар на труда“. Classification-JEL: H41; I22; I25; I28 Keywords: образование, пазар на труда, финансиране, студентски практики Journal: Бизнес управление Pages: 58-76 Issue: 4 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4316 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:4:p:58-76 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Ярослав Коровий Author-Workplace-Name: Донецки национален университет „Васил Стус“, Украйна Title: Иновации в селското стопанство в държавите в Европа и Централна Азия Abstract: Статията анализира значението на селското стопанство за ико-номиките в Европа и Централна Азия, като има за цел да докаже, че иновациите са особено важни за оползотворяване потенциала на сектора, което от своя страна разкрива нови възможности за неговото по-нататъшно развитие. В хода на направеното изследване става ясно, че необходимостта да бъдат насърчавани иновациите в селскостопанския сектор е продиктувана от редица фактори, като най-значими сред тях са нарастващото потребителско търсене на продукти, нуждата от производство на екологично чисти продукти, както и необходимостта да бъдат намалени производствените разходи, да се използват рационално наличните ресурси и да се гарантира опазването на околната среда. Ето защо прилагането на иновативни технологии с цел устойчиво развитие на селското стопанство в държавите в Европа и Централна Азия се превръща във важна предпоставка за стабилното развитие на държавите в региона. Статията описва иновативните процеси, които протичат в селскостопанския сектор на националните икономики. Обект на специално внимание са параметрите на Общата селскостопанска политика на ЕС. Classification-JEL: O13; Q16 Keywords: иновации, селско стопанство, устойчиво развитие, обща факторна производителност, селскостопански иновации, Обща селскостопанска политика Journal: Бизнес управление Pages: 77-92 Issue: 4 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4317 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:4:p:77-92