Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Андрей Чужиков Author-Workplace-Name: Киевския национален икономически университет „Вадим Гетман” Title: ИНДИКАТИВНИ МОДЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ НА МЕДИИТЕ В ГЛОБАЛНАТА ИКОНОМИКА Abstract: В статията се разглежда процесът на еволюция на индикативните модели за оценка на развитието на медиите в глобалната икономика. Конкретизират се важните промени, настъпили в процеса на определяне характера и динамиката на медийния пазар. Авторът прави теоретичен анализ на полиструктурната дифузия на медийните системи. Обръща се специално внимание на секторната структура на пазара, което позволява да се определят перспективите за трансформиране на съдържанието на произведените формати. Авторът предлага класификация на основните подходи за развитие на медийния пазар: класически, аналитични, синтетични и трендови, а също така институционална система, функционираща в техните предели. Изяснени са особеностите в динамиката на структурните промени на рекламния пазар, които се моделират на медийния пазар. Извършено е географско и композиционно съпоставяне на селективните индикатори. Анализирани са корпоративните промени на медийния пазар. Classification-JEL: F20; O30 Keywords: медия, медиен пазар, глобална икономика, класифициране на подходите за идентифициране развитието на медийния пазар, М & A, структура на пазара Journal: Бизнес управление Pages: 5-24 Issue: 3 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4147 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:3:p:5-24 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Катя Кирилова Author-Workplace-Name: УНСС Title: СЪСТОЯНИЕ И НАСОКИ ЗА РАЗВИТИЕ НА АДМИНИСТРАТИВНОТО ОБСЛУЖВАНЕ В ОБЩИНИТЕ Abstract: Настоящата статия е посветена на проблемите на административното обслужване и работните процеси в общините. Това е тематика, която постоянно поражда дискусионни въпроси относно нивото на предоставяните от местната власт услуги и възможностите за подобряване на тези процеси. Научното изследване се фокусира основно върху работните процеси в местната администрация и връзката им с предоставяните административни услуги, като има за цел да изведе основните предизвикателства пред общините и на тази основа да се предложат възможности за подобрения. За тази цел е разработена анкетна карта за интернет проучване от 12 въпроса, която е разпространена до всички 265 респондента. Направените анализи се базират на официално получени дан-ни от 60 общини на територията на Република България. В резултат от изследването са формулирани изводи в посока търсенето на възможности за разширяване на политиките по постоянен анализ и моделиране на работните процеси, актуализиране на предоставяните административни услуги и подобряване на обслужването като основа за достигането на изцяло електронна и свързана администрация. Classification-JEL: H7; C8 Keywords: административно обслужване, работни процеси, информационни технологии Journal: Бизнес управление Pages: 25-45 Issue: 3 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4148 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:3:p:25-45 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Снежина Иванова Author-Workplace-Name: Център по управление и предприемачество – Варна Title: ИЗСЛЕДВАНЕ СИТУАЦИОННОТО ПОВЕДЕНИЕ НА ЧОВЕШКИЯ ФАКТОР В ОРГАНИЗАЦИЯТА Abstract: Индивидуалното поведение на човешкия фактор в ситуация е функция на характеристиките на личността, организацията и особеностите на ситуацията. От значение за организациите е, диагностиката на тези параметри да се осъществява бързо и достоверно. След изследване на редица феномени, описващи поведението на човек в ситуация, се откроиха два – локализация на контрола и привързаността на индивида към организацията, даващи възможност на мениджърите сами да отчитат организационната среда и да прогнозират вероятностното поведение. При измерване на двата конструкта във фирми от сектор „Корабостроене и кораборемонт“ във Варненска област се потвърди, че имат добър прогностичен характер за ситуационното поведение на човешкия фактор в организацията. Classification-JEL: L2 Keywords: ситуационно поведение, локализация на контрола, привързаност към организацията Journal: Бизнес управление Pages: 46-63 Issue: 3 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4149 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:3:p:46-63 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Искрен Таиров Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: УПРАВЛЕНИЕ НА МОБИЛНИТЕ УСТРОЙСТВА КАТО КОМПОНЕНТ НА КОРПОРАТИВНАТА ИНФОРМАЦИОННА ИНФРАСТРУКТУРА Abstract: В условията на цифрова икономика и повсеместно използване на Интернет успешното функциониране на корпоративната ИТ инфраструктура е немислимо без внедряването на техники, технологии и процедури за контрол на достъпа до ресурсите. Поради непрекъснатото популяризиране на мобилни устройства и превръщането им в неразделна част от ежедневието те стават предпочитан способ за достъп до ресурсите на корпоративната информационна инфраструктура. Това налага разработване и реализиране на ефективни решения за управление, базирани на задълбочени анализи и съобразени със спецификата на мобилните устройства. В настоящото изследване подробно се описва корпоративната ИТ инфраструктура, мобилните устройства като компонент от нея, изследва се използването им и се представят подходящи инструменти за контрол Classification-JEL: L63; L86; М21 Keywords: корпоративна ИТ инфраструктура, мобилни устройства, управление Journal: Бизнес управление Pages: 64-76 Issue: 3 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4150 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:3:p:64-76 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Станимира Йорданова Author-Workplace-Name: УНСС Author-Name: Климент Тошков Author-Workplace-Name: Университет по библиотекознание и информационни технологии Title: ГЪВКАВA МЕТОДОЛОГИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА БИЗНЕС ПРОЦЕСИ В ИТ КОМПАНИЯ Abstract: Гъвкавите методологии обхващат методи, техники и средства за управление на проекти, които целят непрекъснато усъвършенстване на продукта, гъвкавост на проектния обхват, работа със самоуправляващ се екип и осигуряване на качествени продукти. Сред съществуващите гъвкави методологии за управление на проекти Скръм и Канбан са двете най-популярни и използвани от ИТ компаниите за разработване на софтуерни продукти и подобряване управлението на бизнес процеси. Целта на статията е да предложи гъвкава методология за управление на бизнес процеси, която съчетава елементи и техники на Скръм и Канбан. Методологията е приложена в отдел за обслужване на клиенти в ИТ компания с цел подобряване управлението на екипа и оптимизиране работата в отдела. В резултат от използването на предложената гъвкава методология за управление на бизнес процесите в отдела се постига висока степен на информираност за прогреса на всяка от отворените задачи. Classification-JEL: M15; C88 Keywords: гъвкави методологии, Скръм, Канбан Journal: Бизнес управление Pages: 77-98 Issue: 3 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4151 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:3:p:77-98