Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Моника Цанева Author-Workplace-Name: УНСС Title: ПРАКТИЧЕСКИ ПОДХОД ЗА ИНТЕГРИРАНЕ НА ХЕТЕРОГЕННИ СИСТЕМИ Abstract: Внедряването на облачните технологии е сред основните пред-поставки за прерастване на бизнеса от традиционен в електронен, но пълноценното им използване налага цялостна преработка на съществуващите бизнес приложения, което от своя страна изисква финансови, времеви и човешки ресурси, надхвърлящи възможностите дори на най-големите предприятия. Една реалистична алтернатива е създаването на стратегия за поетапен преход към облачни системи и технологии, което от своя страна предполага интегриране на съществуващите в предприятието традиционни системи с новоизгражданите облачни решения. Настоящото изследване предлага, приоритетите на този поетапен преход да се определят на базата на някои основни характеристики на дейностите, съставящи цялостния бизнес процес като динамика и перспективност, текущо и възможно ниво на автоматизация, обем на обработваните данни, създаваното от тях натоварване на обслужващите ги системи и др. Разработката представя подход за интегриране на традиционна и облачна системи, които съвместно обслужват общ бизнес процес „Кандидатстване за потребителски кредит“, който изисква обмен на данни в реално време. Интеграционното решение използва структури от данни, които са създадени в междинна база данни за комуникация между системите. Дефинирани са правила за достъп до данните и начините за манипулирането им от страна на всяка от интегрираните системи. Комуникацията се извършва от програмни компоненти (тригери и съхранени процедури), които са реализирани в базата данни на оперативната система и гарантират обмен на данни за обработка в реално време. Предложеният в разработката подход е апробиран и внедрен в практиката на голяма българска банка. Основни негови предимства са цялостното обслужване на бизнес процеса, гъвкавост, адаптивност и лесна разширяемост при минимални изисквания за финансови и времеви ресурси. Classification-JEL: O32; O33 Keywords: интеграционен подход, облачни системи и технологии, потребителско кредитиране, оценка на кредитен риск Journal: Бизнес управление Pages: 5-16 Issue: 2 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4092 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:2:p:5-16 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Пламен Милев Author-Workplace-Name: УНСС Title: ТЕНДЕНЦИИ В РАЗВИТИЕТО НА АРХИТЕКТУРНИТЕ РЕШЕНИЯ ПРИ СИСТЕМИТЕ ЗА УЕБ ПУБЛИКАЦИИ Abstract: Статията разглежда въпросите, свързани с публикуване на съдържание в интернет. В този контекст се представят особеностите на информационните системи за уебпубликации и техните архитектурни решения. Разглеждат се теоретичните постановки относно системите за публикуване на съдържание в интернет. Представена е класическата архитектура на системите за уебпубликации. В статията се изследват някои концептуални проблеми при системите за публикуване на съдържание в интернет в контекста на възможността, потребителите да създават, публикуват, споделят и коментират съдържанието в световната мрежа. На база на извършеното изследване се дефинират изводи и хипотези относно тенденциите по отношение развитието на архитектурните решения при системите за уебпубликации. Статията акцентира на все по-значимата роля на социалните мрежи в съвременната действителност и вчастност на социалните мрежи с интерактивно съдържание. В заключение се изтъкват предимствата от приложението на проучените тенденции в развитието на архитектурните решения при системите за публикуване на съдържание в интернет във връзка с възможностите за изграждане на софтуерно решение в тази сфера Classification-JEL: D83; L86; O33 Keywords: софтуерна архитектура, информационна система, уебпубликация, интернет съдържание Journal: Бизнес управление Pages: 17-33 Issue: 2 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4093 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:2:p:17-33 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Далиборка Блажеска Author-Workplace-Name: Университет по туризъм и мениджмънт - Скопие, Македония Author-Name: Наташа Ристовска Author-Workplace-Name: Университет по туризъм и мениджмънт - Скопие, Македония Title: ИЗПОЛЗВАНЕ НА СОЦИАЛНИТЕ МЕДИИ КАТО ЕФЕКТИВЕН ИНСТРУМЕНТ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА УСТОЙЧИВИ КОНКУРЕНТНИ ПРЕДИМСТВА Abstract: Изграждането на устойчиви конкурентни предимства се постига чрез иновации, които до голяма степен разчитат на онлайн маркетинг, насърчаващ използването на социални мрежи с цел задълбочаване дългосрочните отношения на компаниите и фокусиране върху определена целева група. Използвани креативно, социалните мрежи могат да доведат до отлични резултати, като вместо сериозни финансови средства те изискват влагането на енергия, мисъл, време и познания. Осъществяването на маркетингова дейност в социалните мрежи в никакъв случай не е непретенциозно начинание, тъй като има за задача да постигне няколко цели: да запознае потребителите с търговската марка, да предизвика взаимодействие между потребителите и търговската марка и да предизвика по-нататъшното устно предаване на отправеното маркетингово послание. Статията анализира ролята на социалните мрежи в рекламата като двупосочен процес, т.е. интерактивна комуникация с потребителите, и дава отговор на въпроса кои социални мрежи са най-ефективни като рекламен инструмент. Резултатите от направеното изследване показват, че използването на модерни и иновативни методи в сферата на интернет маркетинга е от решаващо значение за изграждането на конкурентни предимства. Classification-JEL: M30 Keywords: социални мрежи, конкурентно предимство, ефективност, реклама Journal: Бизнес управление Pages: 34-49 Issue: 2 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4094 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:2:p:34-49 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Мохамед Мустафа Али Албаз Author-Workplace-Name: Университет Суецки канал, Египет Title: ВЛИЯНИЕ НА ТЕХНОЛОГИЧНОТО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО ВЪРХУ РАЗВИТИЕТО НА ЧОВЕШКИЯ ПОТЕНЦИАЛ В ХИМИЧЕСКИТЕ КОМПАНИИ В ЕГИПЕТ Abstract: Основната цел на това изследване е да насърчи развитието на човешкия потенциал в химическите компании в Египет чрез стратегическото въздействие, което оказва технологичното предприемачество върху нарастването на производителността, развитието на технологиите и изграждането на бизнес авторитет на местно, регионално и глобално равнище. Практическа значимост на проучването: Една от целите, които стоят пред държавата на този етап, е да насърчи технологичното предприемачество в химическите компании в Египет, за да тласне развитието на човешкия потенциал напред, съгласно приетата Стратегия за устойчиво развитие. Оригиналност/стойност на проучването: Необходимо е да бъде приложен подход, насърчаващ технологичното предприемачество в компаниите с цел устойчиво развитие на човешките ресурси. Научното изследване предлага рамка за тяхното развитие в химическите компании. Изводи от проучването: Различните измерения на технологичното предприемачество имат стратегическо значение при изготвянето на технологични производствени планове и програми в химическите компании с най-високи показатели за развитие на човешкия потенциал. Classification-JEL: M1 Keywords: технологично предприемачество, политики за научно-изследователска и развойна дейност, технологични знания, развитие на човешкия потенциал, устойчиво развитие Journal: Бизнес управление Pages: 50-71 Issue: 2 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4095 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:2:p:50-71 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Диана Янкова Author-Workplace-Name: Счетоводна кантора „КЛУБ 5“ ООД Title: СПЕЦИФИЧНИ ОСОБЕНОСТИ НА ДОКУМЕНТИРАНЕТО, СЧЕТОВОДНОТО ОТЧИТАНЕ И ДАНЪЧНОТО ОБЛАГАНЕ НА ДЕЙНОСТТА НА ЕЛЕКТРОНЕН МАГАЗИН Abstract: Бързото развитие на технологиите оказва влияние върху всички аспекти от живота на хората. Изключително силно въздействие се наблюдава и върху търговията. Формира се нова разновидност – така наречената „електронна търговия“, която набира изключителна популярност. Електронната търговия е привлекателна заради по-лесния достъп и бързина в пазаруването – необходимо е наличието на мобилно устройство и интернет. Подсигурява много по-голям достъп до клиенти, които не са ограничени от локацията на магазина. Предоставя много по-големи възможности за реклама и маркетинг. Допълнително предимство е неограничеността по отношение на работното време. В статията е направен опит да се систематизират основните възможности и нормативни изисквания по изграждането на електронен магазин. Дадени са отговори на най-честите въпроси, които възникват и се задават от икономическите субекти, посочени са конкретни специфични изисквания, които е необходимо да се изпълнят, преди да се започне дейност като електронен магазин. Представени са специфичните особености на документирането, както и последните промени, свързани със счетоводното отчитане и данъчното облагане на дейността на електронен магазин Classification-JEL: K 230; L 810; M 130 Keywords: електронна търговия, електронен магазин, счетоводни и данъчни аспекти Journal: Бизнес управление Pages: 72-86 Issue: 2 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4096 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2019:i:2:p:72-86