Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Владимир Горбунов Author-Workplace-Name: Московски технологичен университет Author-Name: Дмитрий Денисов Author-Workplace-Name: Московски технологичен университет Title: ВЕРОЯТНОСТНИ МЕТОДИ ЗА ОЦЕНКА НА ФИНАНСОВИТЕ РИСКОВЕ ЗА СТОПАНСКИЯ СУБЕКТ Abstract: В статията се разглежда методиката за оценяване нивото на риска в процеса на управление на финансовата дейност на предприятието. Предложената методика позволява да се оцени влиянието на рисковите фактори върху ефективността на реализираните проекти, а също така влиянието на антирисковите мероприятия върху финансовите показатели за дейността на компанията и да се обоснове изборът на тези от тях, които осигуряват най-голям ефект според избрания критерий за оценка на проекта. Classification-JEL: D78; G32 Keywords: финансов риск, методи за оценка на рисковете, оптимизиране на рисковете, бизнес процес, бизнес проект, антирискови мероприятия. Journal: Бизнес управление Pages: 5-20 Issue: 2 Year 2018 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3893 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2018:i:2:p:5-20 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Наталия Голованова Author-Workplace-Name: Московски технологически университет Author-Name: Наталия Куликова Author-Workplace-Name: Московски технологичен университет Title: ИНОВАТИВНАТА ВЪЗПРИЕМЧИВОСТ НА ПРЕДПРИЯТИЕТО КАТО ОСНОВА ЗА НЕГОВИЯ ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ И РАЗВИТИЕ Abstract: Статията е посветена на въпросите, свързани с иновативната възприемчивост на предприятието, която характеризира неговата готовност и способност за иновативна дейност и повишаване на иновативната активност. Високата иновативна възприемчивост може да се разглежда като индикатор на способността на предприятието да създава конкурентни предимства, и следователно, да създава определен конкурентен натиск на пазара. Оценката на иновативната възприемчивост позволява да се откроят слабите страни в дейността на предприятието и да се определят възможностите и пътищата за тяхното преодоляване. Classification-JEL: М21; О31. Keywords: иновации, иновативна възприемчивост, конкурентни предимства, фактори, влияещи върху иновативната възприемчивост, оценка на иновативната възприемчивост и нейното развитие. Journal: Бизнес управление Pages: 21-34 Issue: 2 Year 2018 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3894 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2018:i:2:p:21-34 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Атанаска Решеткова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ВЛИЯНИЕ НА БРАНДА ВЪРХУ УДОВЛЕТВОРЕНОСТТА ОТ ПРОДУКТА Abstract: В статията са представени резултатите от каузално изследване, целящо да провери влиянието на бранда върху степента на удовлетвореност на потребителите от продукт в сферата на бързооборотните стоки. Проведен е лабораторен експеримент, в който един и същ продукт е предоставен на две независими групи потребители с и без информация за неговата търговска марка. За анализа на набраните данни за степента на удовлетвореност е използван методът на линейно структурното моделиране, като по-специално внимание е обърнато на резултатите от анализа „важност-резултативност“. Установено е, че наличието на информация за бранда действително повлиява степента на удовлетвореност на потребителите от продукта. Classification-JEL: М31 Keywords: потребителска удовлетвореност, бранд Journal: Бизнес управление Pages: 35-50 Issue: 2 Year 2018 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3895 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2018:i:2:p:35-50 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Христо Драганов Author-Workplace-Name: УНСС Author-Name: Георги Драганов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ИКОНОМИЧЕСКО ЗНАЧЕНИЕ НА ЗАСТРАХОВАТЕЛНИЯ ИНТЕРЕС Abstract: Статията представя застрахователния интерес като необходима потребност, на базата на която се взема решение за сключване на застрахователен договор. Разглеждат се всички възникнали застрахователни отношения между застрахователя и застрахования и се представят като мотивация за търсене на услугите на застрахователите. Акцентира се върху факта, че застрахователният интерес е специфично понятие на застрахователното право и не може да се идентифицира с понятието „интерес“ така, както то се използва в живота. Поставени са за обсъждане определения и твърдения на други, в това число чужди автори, представили свои виждания за застрахователния интерес. Основната идея на автора е, че не само отделният застрахован е носител на застрахователния интерес, а цялата застрахована съвкупност. Classification-JEL: G22 Keywords: застрахователен интерес, застрахователни отношения, застрахователен договор Journal: Бизнес управление Pages: 51-74 Issue: 2 Year 2018 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3896 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2018:i:2:p:51-74 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Надежда Филипова Author-Workplace-Name: ИУ - Варна Title: БЛОКЧЕЙН: ВЪЗМОЖНОСТ ЗА НОВИ БИЗНЕС МОДЕЛИ Abstract: В статията се представят някои основни концепции и механизми на блокчейн технологията като DLT, консенсус, хеширане и интелигентни договори, както и разновидностите ѝ – публични и частни. На тази база се извеждат фундаменталните характеристики на блокчейн, определят се някои предимства и потенциални проблеми при интегрирането на технологията в бизнес моделите и процесите на потребителите, както и възможности за използването ѝ. Classification-JEL: C89; O00 Keywords: блокчейн (blockchain), разпределен регистър (distributed ledger), децентрализирано приложение (DApp), интелигентен договор (smart contract Journal: Бизнес управление Pages: 75-92 Issue: 2 Year 2018 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3897 Handle: RePEC:dat:bmngmt:y:2018:i:2:p:75-92