Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Емил Николов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Корпоративна социална отговорност: оповестяване на нефинансова информация Abstract: В монографията се разглеждат теоретичните основи, включително методите за оценка, и утвърдените структури (рамки) за докладване на нефинансова (социална, екологична и управленска) информация. Теоретичното проучване е подкрепено от емпирично изследване на степента, в която българските бизнес организации оповестяват социална, екологична и управленска информация, публикувайки социални доклади. За целта са проучени трите най-големи бази данни, съдържащи нефинансови доклади. По-конкретно това са: онлайн директорията с нефинансови доклади, администрирана от Корпоративен регистър (Corporate Register), глобалната база данни за докладване на устойчивостта, създадена и поддържана от Глобалната инициатива за докладване (Global Reporting Initiative – GRI), и базата с комюникета, интегрирани в уебсайта на Глобалния договор на ООН (United Nation Global Compact ‒ UNGC). В обхвата на изследването са включени и 50-те най-големи български предприятия, според величаната на реализираните приходи от продажби, от класацията Капитал 100 (К100) за 2018 година. Целта е да се установи каква част от тях оповестяват нефинансова информация чрез публикуване на социални доклади. Резултатите от проучването показват, че твърде малък брой български бизнес организации разработват и публикуват социални доклади, използвайки утвърдени структури за докладване (рамката за докладване на устойчивостта на GRI и комюникетата за напредъка на UNGC). Негативни са и резултатите по отношение на големите български предприятия. Едва 8% от тях докладват нефинансова информация чрез публикуване на социални доклади, а тези, които са част от по-големи бизнес групи, правят това предимно чрез общ за цялата група доклад, разработен и публикуван от компанията майка. Този подход обаче не е в унисон с добрите практики в областта на нефинансовото докладване, тъй като по този начин се затрудняват анализът и съответно оценката на влиянието (положително и негативно), което отделната бизнес организация има по отношение на икономиката, обществото и околната среда (трите стълба на устойчивото развитие). В тази връзка може да бъде направен изводът, че докладването на нефинансова информация все още не е утвърдена практика за българските бизнес организации, които се намират все още в първоначален етап от развитието на този ключов елемент от цялостната концепция за корпоративна социална отговорност. Classification-JEL: M14 Keywords: корпоративна социална отговорност, оценка на корпоративната социална отговорност, докладване на нефинансова информация, социален доклад Journal: Библиотека "Стопански свят" Pages: 9-184 Issue: 139 Year 2019 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4375 Handle: RePEC:dat:biblss:y:2019:i:139:p:9-184