Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Борислав Борисов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Евелина Парашкевова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Михаил Чиприянов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Христо Сирашки Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Елица Лазарова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Надежда Веселинова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Юлиян Господинов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Мариела Стоянова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Йордан Колев Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Административен капацитет за регионално планиране в контекста на интегрираните териториални инвестиции Abstract: През последните години регионалната политика на ниво Европейски съюз използва подхода на интегрирани териториални инвестиции като инструмент за интервенция върху устойчивото развитие на териториите. В тази връзка изследването на административния капацитет на регионалното планиране е изключително актуално и полезно. Целта на настоящата студия е да очертае нужните компетенции на специалистите по планиране при прилагане на интегрираните териториални инвестиции като инструмент за провеждане на политика за регионално развитие. За постигането й са изпълнени редица изследователски задачи. Разгледани са съвременните подходи за регионално развитие, политиката за устойчиво развитие на регионално ниво и специфичните особености на интегрираните териториални инвестиции. Поставени са изследователски акценти по отношение на организационно-административните аспекти за прилагане на интегрираните териториални инвестиции както в ЕС, така и в България. На база емпирично проучване е дадена експертна оценка на капацитета за планиране на публични политики чрез прилагане на новия инструмент за въздействие. Разгледано е планирането на регионалното развитие, базирано на компетенции, като е предложен концепцептуален компетентностен профил на специалиста по планиране. Посредством методи като индукция, дедукция, синтез, сравнителен анализ и контент анализ са изведени основни моменти на планирането на регионалното развитие, основано на компетенции в т.ч. и информационно-комуникационните такива. В резултат са маркирани установени слабости и предизвикателства и са очертани перспективите пред плановата наука и практика като цяло. Classification-JEL: О2; О21; R58 Keywords: регионално планиране, интегрирани териториални инвестиции, административен капацитет Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 7-41 Volume: 30 Issue: 1 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4622 Handle: RePEC:dat:almana:v:30:y:2022:i:1:p:7-41 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Иван Марчевски Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Ваня Григорова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Радослав Йорданов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Криста Нейкова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Профилиране на българските потребители на туристически продукти Abstract: Възможността за сегментиране на пазара е от ключово значение за успешно прилагане на клиентоцентричния подход при туристическия маркетинг. Въпреки че подобни опити съществуват, преобладаващата част от тях групират потребителите на база националност на туриста или практикуван вид туризъм. Недостатъчно проучени остават нагласите, очакванията и движещите мотиви в поведението. Настоящото изследване има за цел да се изучат особеностите в нагласите и предпочитанията на българските потребители на туристически услуги. Основната му задача е, на базата на данни от полево проучване, реализирано чрез онлайн анкета, да се извърши маркетингово сегментиране и профилиране на българския пазар на туристически услуги. Основен класификационен критерий е „търсени ползи“, за чието описание са използвани 16 дихотомни променливи. Изборът на този класификационен критерий е в съответствие с основната теза на авторите, че сегментирането на туристическия пазар чрез критерия „търсени ползи“, в комбинация с профилиране на сегментите на база на комплекс от социодемографски и поведенчески характеристики, дава надеждни резултати и може да се използва като ориентир при прилагане на стратегията на диференциран маркетинг. Сегментирането е направено чрез клъстерен анализ, като са използвани процедури за йерархична и нейерархична клъстеризация. Резултатите от анализа показват наличието на 5 клъстера/сегмента, които са профилирани на база социодемографски и поведенчески характеристики. Формулирани са препоръки за използване на резултатите от проучването. Classification-JEL: M31; Z33; L8; C19 Keywords: туристически пазар, пазарно сегментиране, критерии за сегментиране, клъстерен анализ, профил на българските туристи Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 42-74 Volume: 30 Issue: 1 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4623 Handle: RePEC:dat:almana:v:30:y:2022:i:1:p:42-74 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Маргарита Шопова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Евгени Овчинников Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Тихомир Върбанов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Статистически измерения на цифровата икономика Abstract: Цел на разработката е да се разкрият статистическите измерения на цифровата икономика, като се установят закономерностите в състоянието и динамиката ѝ и се оцени степента на сближаване между държавите в ЕС. Изследователската теза е, че чрез помощта на статистико-иконометрични подходи и методи за анализ се подобряват възможностите за статистическа оценка на състоянието и динамиката на цифровата икономика в ЕС и на степента на сближаване между държавите. Извършен е критичен анализ на теоретичните постановки за същността на цифровата икономика и в резултат е предложена дефиниция, върху която е изградено изследването. Представена е система от подбрани от авторите показатели за характеризиране на цифровата икономика и техните информационни източници. Изградена е методологична рамка на изследването на статистическите измерения на цифровата икономика – анализ на състоянието и динамиката, класификация на държавите в групи и оценка на сближаването чрез подходите на абсолютната сигма и бета конвергенция. В резултат на проведения статистически е анализ за периода 2010–2020 г. е установена тенденция към нарастване на равнищата на избраните показатели за почти всички държави. Според равнището на показателите през 2010 г. и скоростта на промените през периода 2010–2020 г. държавите от ЕС-27 са обособени в четири групи – напредващи, забавящи се, догонващи и изоставащи. Чрез подходите за конвергенция е оценен процесът на сближаване между държавите по отношение на показателите за характеризиране на цифровата икономика. Classification-JEL: C10; C50; O30 Keywords: цифрова икономика, коефициент на изпреварване, абсолютна сигма- и бета-конвергенция Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 75-105 Volume: 30 Issue: 1 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4624 Handle: RePEC:dat:almana:v:30:y:2022:i:1:p:75-105 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Пламен Йорданов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Румен Ерусалимов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Венцислав Василев Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Николай Нинов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Анелия Панева Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Валентина Нинова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Таня Илиева Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Маргарита Николова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Йордан Йорданов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Жанета Ангелова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Николай Илиев Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Обучението по застраховане и социално дело в СА „Д. А. Ценов“ - Свищов - състояние, проблеми и перспективи Abstract: Обект на изследване е организационно-икономическата проблематика на застраховането и социалното дело, а предмет – институционалната рамка на обучението по застраховане и социално дело в СА „Д. А. Ценов“ – Свищов и сродни висши училища в страната. Направен е опит за аргументиране на тезата, че модерното иновативно обучение по застраховане и социално дело може да бъде проекция единствено на солиден научноизследователски капацитет с теоретико-методологически и практикоприложни измерения, адаптиращ, но и приобщаващ богатите традиции към динамиката на съвремието. Основна цел на изследването е да се очертае пазарният профил на обучението по застраховане и социално дело в СА „Д. А. Ценов“, във връзка с което са поставени и конкретните задачи: - представяне на традициите и очертаване на научноизследователския фундамент на обучението по застраховане и социално дело в СА „Д. А. Ценов“; - извършване на сравнителен анализ на обучението по застраховане и социално дело в СА „Д. А. Ценов“ и в сродни висши училища в страната; - очертаване на пазарните предимства, слабости, предизвикателства и насоки за развитие на обучението по застраховане и социално дело в СА „Д. А. Ценов“. Актуалността на изследването кореспондира с ролята на СА „Д. А. Ценов“ – Свищов като участник в налагания клъстерен подход при организация на икономическото образование. Извършеното проучване на учебния процес във водещите висши икономически училища в страната позволява да бъдат очертани и насоките за развитие на обучението по застраховане и социално дело в СА „Д. А. Ценов“ – Свищов. Classification-JEL: G22; H55; I13; I23; I38 Keywords: застраховане и социално дело, обучение, ОКС „бакалавър“, ОКС „магистър“, ОНС „доктор“ Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 106-137 Volume: 30 Issue: 1 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4625 Handle: RePEC:dat:almana:v:30:y:2022:i:1:p:106-137 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Тодор Кръстевич Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Разкриване на закономерности при пазаруване в среда на големи данни Abstract: В тази студия представяме възможностите за приложение на избрани алгоритми за бързо откриване на закономерни, често срещани и повтарящи се модели на поведение при пазаруване на продукти или услуги, купувани едновременно и/или в някакво последователност във времето. Подобни анализи често пъти се определят с понятието „анализ на пазарната кошница“. Обект на настоящото изследване е анализът на големи масиви от данни от продажбени трансакции, наблюдавани в множество индивидуални актове на покупка, а предметът – разкриване на възможностите на някои числови алгоритми от областта на машинното обучение за откриване на скрити закономерности в актовете на пазаруване чрез обработка на данни от индивидуалните „пазарни кошници“ на клиенти. Целта е да се убеди читателят във възможностите на извличането на асоциативни правила от големи данни чрез демонстрации с общодостъпни отворени данни. Изложението следва логиката „от концепция към приложение“ и последователното дава отговори на въпросите „защо“ е необходимо да се прави, с „какво“ се прави и „как“ се прави. След кратко въведение в логиката и спецификата на най-популярните алгоритми за откриване на закономерности чрез извличане на асоциативни правила от големи масиви от данни, предлагаме детайлни работни процедури и инструкции за анализ и интерпретация на аналитичните резултати. В края се прави синопсис и се дават насоки и препоръки за използване на аналитичните процедури в маркетингов контекст. Classification-JEL: M3; C8; C40 Keywords: анализ на пазарната кошница, извличане на асоциативни и секвентни правила, продажбени трансакции, анализ на големи данни, анализ на поведението на купувачите Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 138-180 Volume: 30 Issue: 1 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4626 Handle: RePEC:dat:almana:v:30:y:2022:i:1:p:138-180 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Марияна Божинова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Любка Илиева Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Любомира Тодорова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Павлин Павлов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Състояние и възможности за развитие на българския туризъм в условията на COVID-19 Abstract: Появилият се като вирус COVID-19, прерасна в социално и икономическо бедствие след взетите ограничителни мерки във всички държави. Туризмът е един от най-засегнатите от пандемията сектори, тъй като мерките, въведени за ограничаване на вируса, доведоха почти до пълно спиране на туристическите дейности по целия свят. В този смисъл целта на настоящата разработка е, въз основа на проучване въздействието на COVID-19 кризата върху българския туризъм и поведението на българските туристи да се изведат възможности за преодоляване на последиците от кризата и да се очертаят насоки за неговото развитие. Основната изследователската теза е тясно свързана с целта на проучването и защитава авторовите виждания, че възстановяването на българския туризъм в условията на COVID-19 е възможно единствено посредством предприемането на конкретни мерки, основаващи се на задълбочен анализ на състоянието, в което се намира туристическият бизнес, и отчитане на потребителските нагласи за потребление на туристически услуги в условията на COVID-19. Чрез анкетен метод се изследват потребители на туристически услуги в България. Постигнати са всички задачи на изследването, а именно: изследвани са теоретичните постановки за управление на кризите в туризма; анализирано е състоянието на българския туризъм в условията на COVID-19; направен е преглед на действащите фискални и социални мерки за възстановяване на туристическия сектор; проучени са нагласите към потребление на туристически услуги в условията на COVID-19; изведени са възможности и препоръки за справяне на туристическия бизнес с последиците от COVID кризата. Classification-JEL: L83 Keywords: туризъм, хотелиерство, ресторантьорство, COVID-19 Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 183-213 Volume: 30 Issue: 1 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4627 Handle: RePEC:dat:almana:v:30:y:2022:i:1:p:183-213 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Силвия Костова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Красимир Кулчев Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Дияна Иванова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Аналитични модели при оценка на финансовата устойчивост на предприятията Abstract: Прогнозирането на финансовата устойчивост на предприятията е приоритетен проблем в контекста на съвременните икономически и социални условия. Възможност да се прогнозира финансовата устойчивост предоставят аналитичните модели, които са конструирани чрез дискриминантен анализ. Апробирането им у нас би допринесло както за обогатяване на теорията на икономическия анализ, така и за своевременно откриване на риск от влошена финансова устойчивост на действащи предприятия. В усло-вията на динамична и непредсказуема среда вниманието следва да е насочено към процедурите за устойчиво развитие, които ще подпомогнат за изясняване задълженията на инвеститорите и за повече прозрачност от страна на финансовите институции и дружествата по отношение на това, как отчитат устойчивото развитие в процеса на вземане на решения. В тази връзка аналитичните процедури се утвърждават като особено важен компонент и на одита поради заинтересоваността на клиентите не само от текущото им състояние, но и от перспективите за растеж. Подобни прогнози биха могли да се правят, ако преди това се обоснове предположението, че предприятието ще остане действащо в обозримо бъдеще. В областта на задължителния одит една от основните цели на ЕК е: подобряване на информационната стойност на одитите за инвеститорите и оценка на предприятията. Резултатите от приложението на аналитичните модели за оценяване финансовата устойчивост на предприятията могат да бъдат особено полезни при своевременното им използване за вземане на обосновани решения в областта на вътрешния и външния контрол. Classification-JEL: М41; С53 Keywords: аналитични модели, финансова устойчивост, дискриминантен анализ, вътрешен контрол, външен одит Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 214-244 Volume: 30 Issue: 1 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4628 Handle: RePEC:dat:almana:v:30:y:2022:i:1:p:214-244 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Таня Горчева Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Здравко Любенов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Ивайло Петров Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Международната производствена специализация и мястото на българската икономика – тенденции и перспективи Abstract: Международното разделение на труда е основен фактор за формирането на съвременната производствена специализация, с което се генерира промяна на международната конкурентоспособност за националните стопанства. Динамиката на движение на производствените фактори обуславя значително преструктуриране на търговските потоци и създава нова международна производствена специализация на световните региони и на отделните икономики, което предполага съвременен подход при анализиране на съвременното международно разделение на труда. Международната производствена и експортна специализация на българската икономика се развива през последните двадесет години под въздействието на два значими процеса – преходът към пазарна икономика и интеграцията към ЕС – които доведоха до преструктуриране и развитие на нов производствен потенциал. За промените в модела на международна производствена и търговска специализация на българската икономика оказват въздействие и други външни фактори и процеси, протичащи в международната икономика, които са свързани обективно с процеса на глобализация и нейните динамични изменения. Влиянието на външните фактори обаче невинаги може да промени динамиката и характера на вътрешните структурни промени у нас, които да повишат конкурентоспособността на националната икономика. Българската икономика се нуждае от актуализиране на модела на международната си специализация с оглед на протичащите глобални промени в технологичен и организационен план, което означава осъвременяване на механизма, формите и инструментариума на формиране на актуална международна специализация, която да е в синхрон със съвременното международното разделение на труда. Classification-JEL: F12; F43; F62 Keywords: международно разделение на труда, международна конкурентоспособност, производствена и експортна специализация, производствена структура по нива на технологиите Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 247-278 Volume: 30 Issue: 1 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4629 Handle: RePEC:dat:almana:v:30:y:2022:i:1:p:247-278 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Галина Чиприянова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Венцислав Вечев Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Галя Иванова-Кузманова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Радосвета Кръстева-Христова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: Изследване на актуалните тенденции пред счетоводната професия Abstract: Счетоводната професия има ключово място в икономическия живот. Развитието на технологиите и дигитализацията на почти всяка сфера от обществено-икономическия живот не могат да заменят методологията, използвана от счетоводството за регистриране, измерване и анализ на стопанските операции и процеси и резултатите от тях. Динамичността на тези процеси в съчетание с динамиката и на нормативната уредба в областта на счетоводството поставят образователните институции пред предизвикателството да подготвят счетоводни специалисти, които да отговорят адекватно като съвкупност от знания и умения на съвременните изисквания на работодателите. Обект на изследване в настоящата разработка е образователният процес по счетоводство в специалност „Счетоводство и контрол“ при Стопанска академия „Д. А. Ценов„ – Свищов. Предмет на изследване е обучението на студентите в ОКС „магистър“ и ОКС „бакалавър“ съобразно изискванията на пазара на труда за заемане на различни счетоводни длъжности. Основната цел е, на база проучване и анализ на процеса на обучение по счетоводство и изискванията на предприятията от различни сектори на икономиката към кандидатите за заемане на счетоводни длъжности да се очертаят проблемите и да се изведат възможни решения за повишаване на съответствието между обучението по счетоводство и съвременните изисквания на счетоводната практика. Classification-JEL: M 41 Keywords: счетоводна професия, бакалавър, магистър, счетоводство Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 279-312 Volume: 30 Issue: 1 Year 2022 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/4630 Handle: RePEC:dat:almana:v:30:y:2022:i:1:p:279-312