Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Борислав Борисов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Евелина Парашкевова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Юрий Кузнецов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ПРОСТРАНСТВЕНОТО ПЛАНИРАНЕ КАТО ЧАСТ ОТ ПЛАНОВАТА СИСТЕМА Abstract: Целта на настоящата студия е да представи резултатите от проведено проучване и анализ на спецификите, практиките, нормативните и методологични предпоставки и ограничения на пространственото планиране като условие за постигане на икономически растеж и устойчиво развитие. Обект на изследване е процесът по пространствено планиране и възможностите за обвързване с регионалното развитие в Р България. Предмет на изследване – нормативната методологична рамка и съществуващите модели и практика, в които се подготвят документите за планиране и програмиране на пространственото развитие. Основната изследователска теза е, че плановата дейност в РБългария се осъществява в условията на несъвършена институционална рамка, в т.ч. и нормативна, и методологична, което се отразява негативно върху процесите по интеграция, координация и субординация на пространственото и регионалното развитие. Констатациите, до които е достигнато, могат да послужат като насоки за усъвършенстване на плановия процес на национално равнище. Classification-JEL: H83; O21; P21; R58 Keywords: пространствено планиране, принципи и модели за разви- тие, интеграция, координация. Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 7-36 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3827 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:7-36 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Борислав Борисов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Юлиян Господинов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Евелина Парашкевова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: НОРМАТИВНА И МЕТОДОЛОГИЧНА РАМКА НА ПЛАНОВАТА ДЕЙНОСТ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ – ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ Abstract: Целта на настоящата студия е да представи резултатите от проведено изследване на нормативната и методологична рамка на плановата дейност в България. Обект на изследване е плановата дейност в областта на регионалното развитие в РБългария, а предмет ‒ нормативната и методологичната рамка, в която се подготвят документите за стратегическо планиране и програмиране на регионалното развитие. Получените резултати са основа за извеждане на насоки за подобряване на практиката по планиране на регионалното развитие и за дефиниране на списък от препоръчителни действия за повишаване качеството на стратегическия планов процес в България. Основната изследователска теза е, че плановата дейност в Р България се осъществява в условията на несъвършена институционална рамка, в т.ч. и нормативна, и методологична, което се отразява негативно върху разработването, изпълнението, отчитането, мониторинга и оценката на плановите документи. Classification-JEL: O21; P21; R58 Keywords: планиране, нормативна рамка за планиране, планови документи, методологии за стратегическо планиране, регионално развитие Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 37-65 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3828 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:37-65 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Анастасия Марчева Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Ядвига Чибурене Author-Workplace-Name: Литва Author-Name: Миглена Вачевска Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Таня Николова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ПРИОБЩАВАЩИЯТ БИЗНЕС – ИНСТРУМЕНТ ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА БЕДНОСТТА И СОЦИАЛНО ВКЛЮЧВАНЕ Abstract: В началото на 21 век в търсене на иновативни решения, свързани с устойчив, интелигентен и приобщаващ растеж, се обръща особено внимание към уязвимите слоеве на населението с ниски доходи като източник на растеж. Два израза завоюват вниманието на изследователите в търсене на синергия ‒ приобщаващ бизнес (inclusive business) и дъното на пирамидата (bottom of the pyramid). Целта на изследването е да се разкрият възможности за прилагане на добри световни практики в областта на приобщаващия бизнес като инструмент за намаляване на бедността и социално включване. Реализирането на целта е свързано с изпълнение на основните задачи: изследване равнището и факторите за бедността; представяне на модели и добри практики на приобщаващ бизнес; уточняване на полета на взаимодействие между глобални цели за устойчиво развитие, устойчив растеж и приобщаващ бизнес. Обект на настоящото изследване е приобщаващият бизнес като инструмент за намаляване на бедността и социално включване. Предмет на изследването са бизнес моделите за прилагане на приобщаващия бизнес. Тезата, която се защитава, е, че: приобщаващият бизнес е иновативен инструмент за преодоляване на бедността и социално включване. Чрез неговото прилагане е възможно постигане на устойчив, иновативен и приобщаващ растеж. Устойчивостта на тематиката за бедността е свързана с факта, че бедността поставя много доминанти в развитието на света. В търсене на решения за нейното преодоляване приобщаващият бизнес се явява като бизнес модел, който има възможности за прилагане. Classification-JEL: I32; I38; I38; J64; L20 Keywords: бедност, безработица, социално изключване, устойчив растеж, приобщаващ бизнес Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 66-94 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3829 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:66-94 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Христо Сирашки Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Юлиян Господинов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Милен Динков Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Станимир Славов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Пламен Панталеев Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО В ОРГАНИЗАЦИИТЕ – ПРОБЛЕМИ И РЕШЕНИЯ Abstract: Глобализацията на обществения и икономическия живот, ограничеността от ресурси за производство, все по-високите изисквания на потребителите налагат нов поглед към стандартите за качество. Управлението на качеството е свързано със спазването на определени стандарти на национално, европейско и международно равнище. Цел на студията е да се анализират проблемите в организациите, свързани с качеството, и да се предложат възможности за тяхното отстраняване. Задачите, поставени в разработката, са: описание на основните принципи, свързани с качеството; характеризиране на стандартизацията и ползите от нея; описание на екоефективното управление; анализ на съпротивата при промяна в стандартите за качество; изясняване същността на ивестициите в обучението на човешките ресурси. Изследователската теза е свързана с факта, че проблемите, произтичащи от управлението на качеството, могат да навредят на конкурентоспособността и устойчивото развитие на организациите. Това от своя страна налага преосмисляне на управлението, насочване на дейността към екоефективно управление и адаптиране на персонала към новото положение. В резултат от направеното проучване са дадени препоръки към организациите за справяне със съществуващи проблеми относно качеството. Classification-JEL: M Keywords: качество, стандарти, екоефективно управление Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 95-121 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3830 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:95-121 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Венцислав Перков Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ВНЕДРЯВАНЕ НА ОБРАТНАТА ЛОГИСТИКА В БЪЛГАРИЯ Abstract: Целта на изследването е да се разкрият възможностите за внедряване на обратната логистика от предприятията в България. За постигането на целта са формулирани следните задачи: изясняване същността на понятията; адаптиране и прилагане на методика за изследване на възможностите за внедряване на обратната логистика в предприятията; определяне степента на важност на обратната логистика; провеждане на графичен и корелационен анализ на дългосрочните цели и изясняване ролята на обратната логистика в стратегията за развитие на предприятията; определяне и анализ на мотивите и бариерите пред внедряване на обратната логистика. Основната теза е, че внедряването на обратната логистика от българските предприятия не е приоритет в целите и стратегиите на висшия мениджмънт поради съществуващи външни и вътрешни бариери и в бъдеще ще се възприема като възможност за по-ефективното използване на влаганите ресурси и постигане на устойчив растеж. Резултатите показват, че изследваните субекти не могат еднозначно да определят ролята на обратната логистика за постигане на дългосрочните им цели и това рефлектира върху разработването на техните стратегии. Мотивите за внедряване на обратната логистика в българските предприятия се обособяват в три групи – обществени, маркетингови и резултативни, а водещите външни бариери са „Липсата на данъчни преференции” и „Административните спънки от институциите”. Основната вътрешна бариера е „Недостатъчната ангажираност на мениджмънта”. Classification-JEL: М 11; Q 53; Q 5 Keywords: обратна логистика, стратегии, мотиви за внедряване, бариери пред внедряване Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 122-148 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3831 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:122-148 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Емил Николов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ОЦЕНКА НА СОЦИАЛНАТА ОТГОВОРНОСТ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА ВЕЛОСИПЕДИ Abstract: Основната цел на студията е да се анализира и оцени степента, в която българските производители на велосипеди възприемат концепцията за социална отговорност в своите политики, планове и действия. В съответствие с така поставената цел са и задачите на изследването, включващи проучване на съществуващото научно и емпирично познание в областта на социалната отговорност, разработване на методически изследователски инструментариум, имплементиране на методиката в предприятията от изследваната индустрия и анализиране на получените резултати. Тезата, която е подложена на проверка, гласи, че българските предприятия, произвеждащи велосипеди, не се възползват от пълния потенциал на корпоративната социална отговорност като инструмент за постигане на техните стратегически цели. Резултатите от изследването намират израз в разработената отраслово ориентирана методика за оценка на корпоративната социална отговорност, която е апробирана в шест от съществуващите девет предприятия, произвеждащи велосипеди в България. Чрез анализ на получената информация е потвърдена изследователската теза и са идентифицирани основните силни и слаби страни на всяка от изследваните бизнес организации по отношение на тяхната социална отговорност. . Classification-JEL: М14 Keywords: корпоративна социална отговорност, устойчиво разви- тие, заинтересовани страни, оценка на корпоративната социална отговорност Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 149-178 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3832 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:149-178 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Радка Ненова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: МЕТОДОЛОГИЧЕСКИ РАЗЛИЧИЯ ПРИ ОТЧИТАНЕ НА ОТПЕЧАТЪКА ВЪРХУ ОКОЛНАТА СРЕДА Abstract: Основната цел на настоящото изследване е проучване на съществуващите методики за оценка на въглеродния отпечатък и възможностите за тяхното прило- жение в селското стопанство на България. Поставени са следните задачи: проуч- ване на съществуващите стандарти; систематизиране на подход за изчисляване на въглеродния отпечатък на продукта; разграничаване на понятията „екологичен“ и „въглероден“ отпечатък; проучване на възможностите за прилагане на анализа на жизнения цикъл в селското стопанство; установяване степента на разпростране- ние на екологичните декларации в българското селско стопанство и отправяне на препоръки за подобряване на действащите методики за измерване на въглеродния отпечатък. Тезата е, че въглеродният отпечатък от селското стопанство трябва да отчита и отрицателните, и положителните въздействия върху околната среда. На база проучването са постигнати следните резултати: изяснени са ос- новните понятия и е систематизиран подходът за изчисляване на въглеродния от- печатък. Направен е анализ на екологичния отпечатък на България. Установено е, че анализът на жизнения цикъл може да се прилага в селското стопанство. Еколо- гичните декларации не са широко разпространени в България, а в селско стопан- ство – няма нито една организация с такава декларация. Направено е предложение за подобряване на действащите методики за оценка на въглеродния отпечатък чрез отчитане на формираните запаси от въглерод. Ключови думи: парникови газове, селско стопанство, оценка на жизне- ния цикъл, въглероден отпечатък на продукта. JEL: Q54, Q58. Classification-JEL: Q54; Q58 Keywords: парникови газове, селско стопанство, оценка на жизне- ния цикъл, въглероден отпечатък на продукта Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 179-205 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3833 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:179-205 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Елена Йорданова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Десислава Алексиева Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Йоана Петрова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ЕТИКА И КОМПЕТЕНТНОСТ В УПРАВЛЕНИЕТО Abstract: Целта на студията е да се дефинират основните теоретико-емпирични аспекти, свързани с мястото на етиката и компетентността в управлението. Във връзка с това основните задачи са да се проучи и да се определи значението на проблема, да се разкрият основните възможности, които дават етиката и компетентността за по-устойчив управленски процес и да се предложат идеи за ефективно прилагане на етичността и компетентността в организационното развитие. Научноизследователската теза, която се защитава, е свързана с възможността да се изградят добри управленски практики за въздействие върху поведението, основани на компетентност и етични отношения, като се използва адекватно обучение в етично поведение и се разработи подходящ етичен кодекс. Въз основа на изследването са постигнати следните основни резултати: теоретично са обобщени концептуални постановки за етиката и компетентността в съвременното управление, откроени са ролята и значението на етичните отношения и компетентността за ефективното общуване в организациите, направени са препоръки за прилагане на добри управленски практики, създаващи благоприятен социалнопсихологически климат за работа. Classification-JEL: A13; Z13 Keywords: етика, етични отношения, компетентност, емоционална култура Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 206-231 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3834 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:206-231 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Красимир Крумов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ЕФЕКТИВНО УПРАВЛЕНИЕ НА ИНФОРМАЦИОННАТА ИНФРАСТРУКТУРА НА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОННИТЕ ОПЕРАТОРИ В УСЛОВИЯТА НА СИЛНО КОНКУРЕНТЕН ПАЗАР Abstract: През последните няколко години телекомуникационният сектор търпи бурно развитие. В условията на нарастваща конкуренция и налагане на нови регулаторни рамки от страна на институциите телеком операторите прилагат все по-иновативни подходи в борбата за всеки един потребител. Целта на настоящото изследване е да се представят системите за подпомагане на оперативните и бизнес дейности (OSS/BSS) като един от най-важните компоненти на съвременния телекомуникационен бизнес в условията на информационно и свързано общество. За постигането на така поставената цел е необходимо да се решат следните задачи: да се дефинира „свързаното общество” и факторите за неговото възникване; да се анализира текущото състояние на телекомуникационния бизнес в България; да се представят основните функции на OSS/BSS системите и бизнес процесите, които те автоматизират; да се разкрият проблемите и предизвикателствата пред OSS/BSS системите при пускането на нови услуги на пазара и внедряването на нови технологични решения. Изследователската теза може да се дефинира по следния начин: съвременният телекомуникационен бизнес не би могъл да има конкуретни предимства без добре функциониращи и адаптирани към пазара OSS/BSS системи. Classification-JEL: L63; L86 Keywords: системи за подпомагане на оперативните дейности – OSS; системи за подпомагане на бизнес дейностите – BSS; софтуерно-дефини- рани мрежи – SDN; виртуализация на мрежови функции – NFV Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 231-255 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3835 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:231-255 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Пенка Шишманова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Юлиян Господинов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Евелина Парашкевова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Кристиян Корелов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ИЗСЛЕДВАНЕ ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ИНТЕРАКТИВНИ МЕТОДИ НА ПРЕПОДАВАНЕ В ПРОДЪЛЖАВАЩОТО ОБУЧЕНИЕ Abstract: Настоящата студия представя резултатите от проведено изследване на приложението на интерактивните методи на преподаване в продължаващото обучение в Стопанска академия „Димитър А. Ценов” ‒ Свищов. Изследването е насочено към приложението на интерактивните методи на преподаване на основата на съвременни електронни средства в продължаващото обучение. За целта по проблема са проучени теория, стратегически и др. планови документи на национално и европейско ниво. Проведено е емпирично изследване за проучване мнението на обучаващите се в различните структури на продължаващо обучение в Стопанската академия относно приложението на интерактивните методи на преподаване. Получените резултати са основа за формулиране на изводи и предложения за подобряване на продължаващото обучение. Основната изследователска теза е, че приложението на интерактивните методи на преподаване е модерен подход, чието широко приложение и непрекъснато усъвършенстване в продължаващото обучение на Стопанската академия ще допринесе за формирането на адекватни професионални компетенции у обучаемите и ще увеличи възможностите им на трудовия пазар и в конкретната професионална дейност. Classification-JEL: A29; D83; I21; J24 Keywords: продължаващо обучение, интерактивни методи, препо- даване, знания, компетенции Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 259-289 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3836 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:259-289 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Анелия Радулова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Марияна Павлова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Георги Ангелов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Александрина Александрова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: МУЛТИМЕДИЙНИТЕ ТЕХНОЛОГИИ – ПРЕДПОСТАВКА ЗА ПОВИШАВАНЕ ЕФЕКТИВНОСТТА НА ПРОЦЕСА НА ОБУЧЕНИЕ НА СТУДЕНТИТЕ Abstract: Основна цел на настоящото научно изследване е оценка на степента на ефективност от използването на нови и иновативни техники за обучение и очертаване на възможностите за превръщането им в инструмент за проявяване на активност и инициативност от страна на студентите при усвояване на нови знания. Изпълнението на поставената цел е постигнатo посредством: теоретично изследване на съвременните иновативни техники за преподаване; апробиране на мултимедийни продукти в процеса на обучение; измерване степента на въздействие на мултимедийните технологии върху степента на възприемане на преподавания материал посредством анкетно проучване; оценка на необходимостта от прилагане в процеса на обучение на студентите на мултимедийни технологии с цел повишаване ефективността и степента на възприемане на специфични знания. Работната теза на настоящото изследване е формулирана по следния начин: „Прилагането на мултимедийни технологии в процеса на обучение спомага за повишаване на неговата ефективност чрез постигането на синергичен ефект между различните методи и техники на преподаване и създаването на условия за превръщане на студентите в равноправни участници в учебния процес”. Анализът на резултатите от изследването позволи да се направи оценка на степента на ефективност на обучението и усвояването на нови знания при използването на мултимедийни технологии. Направените изводи от анкетното проучване доказват, че поставената от екипа теза, има реално практикоприложно значение и са насочени към повишаване качеството на учебния процес Classification-JEL: I2; I20 Keywords: мултимедия, мултимедийна технология, мултимедийна презентация, интерактивни методи на обучение Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 290-319 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3837 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:290-319 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Искра Пантелеева Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Любчо Варамезов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Сергей Найденов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Емил Николов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Зоя Станимирова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Георги Гуцев Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Илиян Ангелов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Ивайло Костов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Мариела Петрова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Нели Килиджийска Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Марин Маринов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИ НАГЛАСИ НА СТУДЕНТИТЕ ЗА СТАРТИРАНЕ НА СОБСТВЕН БИЗНЕС И/ИЛИ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ НА ПРЕДПРИЕМАЧЕСКА ИДЕЯ Abstract: Целта на студията е да се представят резултати от емпирично проучване на нагласите и намеренията на студенти от СА „Д. А. Ценов”, необходимите знания, умения и компетенции за стартиране на малък бизнес, на чиято база да се идентифицират възможности за позитивно въздействие върху предприемаческото поведение на студените. Във връзка с това са поставени няколко задачи: да се проучи мнението на респондентите, да се състави профил на студентите от позициите на дефинираната проблематика и да се предложат идеи за адекватни въздействия. Основната научноизследователска теза, която се защитава, е, че чрез изследване и идентифициране на предприемаческите нагласи и намерения, притежаваните от студентите и необходимите за успешното управление на собствен бизнес знания и умения е възможно да се създадат предпоставки, включително и чрез обучение, за по-успешна реализация на предприемачески инициативи. Въз основа на изследването са постигнати следните основни резултати: проучено е мнението на респондентите, съставен е профил на студентите, идентифицирани са възможности за повишаване на нагласите, знанията, уменията и компетенциите на студентите за стартиране на собствен бизнес и/или реализиране на предприемаческа идея. Classification-JEL: A22; A23; L26 Keywords: малък бизнес, предприемачество, предприемачески нагласи, знания, умения и компетенции, студенти Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 320-348 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3838 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:320-348 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Михаил Чиприянов Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ИЗСЛЕДВАНЕ НА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА УСЛОВИЯТА ЗА ОБУЧЕНИЕ И НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ НА СТУДЕНТИТЕ В ОКС „МАГИСТЪР” РЕДОВНА ФОРМА Abstract: Настоящото изследване е ориентирано към проучване на възможностите за подобряване условията за научни изследвания на студентите в ОКС „магистър” редовна форма и на перспективите за бъдещо по-мащабно включване на този компонент при обучението. Съхраняването и развитието на позицията на СА „Д. А. Ценов” на пазара на образователни продукти за ОКС „магистър” налага постоянното търсене и използване на различни възможности за повишаване качеството на елементите на образователния процес. Проучване възможностите за бъдещото по-широко интегриране на научните изследвания със студентите при тяхното обучение е предпоставка за подобряване конкурентоспособността в бъдеще. Устойчивостта на резултатите от изследването се гарантира посредством внедряване на получените резултати, идеи и предложения в науката, практиката и учебния процес. На първо място, допълват се теоретичните изследвания в сферата на предоставянето на образователни продукти/услуги за ОКС „магистър”. На второ място са реализирани конкретни мерки за усъвършенстване на материалната база и инфраструктурата, използвана при обучението. На трето място са съставени възможни решения за по-пълно интегриране на научните изследвания със студентите в ОКС „магистър” редовна форма към цялостния процес на тяхното обучение. Classification-JEL: A-20 Keywords: инфраструктурни проекти, обучение, ОКС „магистър”, материална база, научни изследвания Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 349-373 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3839 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:349-373 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Любка Илиева Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Венцислав Перков Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Пламен Кънев Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Милен Сакакушев Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Марияна Матева Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Наталия Николова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ТЪРГОВИЯ И ТУРИЗЪМ ЧРЕЗ ПРИЛАГАНЕ НА ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ Abstract: Изследователската теза на настоящата разработка е, че в условията на високотехнологично икономическо развитие все повече нарастват изискванията към специалистите по търговия и туризъм, поради което е наложително осигуряване на достъп до информационно-образователните ресурси, разширяващи теоретичното и практическото познание на търговската и туристическата теория и практика във всички степени на висшето образование. Основната цел на проучването е, чрез ситуационен анализ на прилаганите информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в обучението на студентите, обучавани от катедра „Търговски и туристически бизнес” в трите степени на обучение, да се изведат основни препоръки за усъвършенстване. За постигане на целта изследователите си поставят следните задачи: да се представят наложилите се в практиката на преподаване ИКТ; да се представят положителните практики в използването на ИКТ в обучението на студентите от специалности „Икономика на търговията” и „Икономика на туризма”; да се проучат използваните ИКТ и ресурси в обучението на докторанти в докторски програми „Икономика и управление” (Търговия) и (Туризъм). В резултат на изследването се достига до няколко основни извода, като водещият е, че използването на професионално насочени пакети програми предоставя възможност на обучаемите да работят с тях по всяко време на обучението си, както и след него. Classification-JEL: L81 Keywords: е-обучение, информационни и комуникационни технологии, интерактивно обучение, уеббазирано обучение Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 374-402 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3840 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:374-402 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Ева Цветанова Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: ПРОУЧВАНЕ ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ИНОВАТИВНИТЕ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПЛАТФОРМИ КАТО ЧАСТ ОТ ОБУЧЕНИЕТО В ОКС „БАКАЛАВЪР” ‒ „ПУБЛИЧНА АДМИНИСТРАЦИЯ” И „СТРАТЕГИЧЕСКО И БИЗНЕС ПЛАНИРАНЕ” Abstract: Основна цел на студията е да проучи приложимостта на електронните обучителни платформи като подходящ иновативен инструмент, който да подпомогне обучението в ОКС „бакалавър” – „Публична администрация” и „Стратегическо и бизнес планиране”. Задачите са свързани с: извеждане на потребителските характеристики на студентите; изследване на потребителски нагласи към предлаганите онлайн допълнителни електронни ресурси; оценяване удовлетвореността на студентите, обучавани в ОКС „бакалавър” по „Публична администрация” и по „Стратегическо и бизнес планиране” от прилагането на иновативните образователни платформи и дефиниране на конкретни препоръки и мерки за повишаване на удовлетвореността на студентите от електронните обучителни ресурси. Тезата е, че специализираните електронни обучителни платформи са приложими като иновативен инструмент, който да подпомага обучението в ОКС „бакалавър” – „Публична администрация” и „Стратегическо и бизнес планиране”, като повишава качеството на придобитите знания и практически умения на студентите в хода на учебния процес и увеличава тяхната конкурентоспособност на пазара на труда. В студията са систематизирани резултатите от количествения анализ на нагласите на студентите спрямо допълнителното е-обучение. За решаване на разкритите от проучването проблеми са изведени конкретни препоръки и мерки, които да подпомогнат създаването на креативен учебен процес. Classification-JEL: О32; О38 Keywords: уеб 2 обучение, иновативни образователни платформи, анализ Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 403-430 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3841 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:403-430 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Роузмари Папуърт Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Author-Name: Венцислав Диков Author-Workplace-Name: Стопанска академия "Д.А.Ценов" Title: МУЛТИДИСЦИПЛИНАРЕН, БАЗИРАН НА СОЦИАЛНИЯ КОНСТРУКТИВИЗЪМ, ПОДХОД ЗА ПОВИШАВАНЕ НА МОТИВАЦИЯТА, ПОСЕЩАЕМОСТТА И УСПЕВАЕМОСТТА В СФЕРАТА НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ Abstract: В студията се изследва възможността за въвеждане на методика, базирана на социалния конструктивизъм, за изучаване на английски като чужд език чрез мултидисциплинарен подход. Подходът се основава на обучение в нова, реална ситуация, в която обучаемите придобиват опит и знания от сценарийно обучение, чиято цел е да подобри мотивацията им. Основните цели на изследването са да се проучат иновативни методи в областта на чуждоезиковото обучение, да се проучат средствата за ефективно обвързване на студентите бакалавърско обучение с преподаването на специализиран чужд език и да се създаде и апробира методическа рамка за прилагането на тези съвременни методи в обучението на студентите. За постигане на целите са формулирани конкретни задачи за анализ на текущото състояние и проблемите, свързани с обучението във ВУЗ; преглед на съществуващата научна литература по методика на обучението; селекция на иновативни методи и създаване на методическа рамка за прилагането им в обучението и апробиране на новата методика с целеви групи от обучаеми и анализ на резултатите. Изследователската теза е, че за повишаване на мотивацията за учене, ангажираността на обучаемите с учебния процес, а оттам – и тяхната успеваемост вчастност и качеството на обучението като цяло може да бъдат въведени иновативни методи на обучение, чрез които ще се постигне развитие на уменията на обучаемите за работа по конкретни задачи в екип, ще се отчита личният напредък посредством оценки от партньори и от преподавателя и ще се въвеждат разнообразни продуктивни речеви и писмени дейности. Анализът на постигнатите резултати доказва, че базираната на социалния конструктивизъм методика за изучаване на английски като чужд език чрез мултидисциплинарен подход води до повишаване на мотивацията и ангажираността на обучаемите, посещаемостта на занятията и в крайна сметка – степента на овладяване на чуждоезиковите знания и умения и успеваемостта на обучаемите. Classification-JEL: A22; A12 Keywords: планиране, мултидисциплинарност, социален конструк- тивизъм, мотивация, успеваемост Journal: Алманах "Научни изследвания" Pages: 431-452 Volume: 24 Issue: 2 Year 2017 File-URL: http://hdl.handle.net/10610/3842 Handle: RePEC:dat:almana:v:24:y:2017:i:2:p:431-452